Vil du ikke nok være min bedste (evt. døde) ven?
Skrevet af Kenneth Thordal 10. Sep 2006 i Nyheder, Musik, Anbefaling Emne-tags: No Tags.
En MySpassers lidelseshistorie
Okay, jeg har overgivet mig. Kunne ikke længere stå for gruppepresset. I det sidste halve år har jeg ellers gentagne gange ignoreret diverse opfordringer til at blive venner med alle de andre. Jeg har ikke gidet lege med. Jeg ville ikke være MySpasser og ligge og rode rundt blandt 130 millioner andre inde i Rupert Murdochs massegrav. Men efterhånden har jeg ikke kunnet åbne et musikblad eller en avis, uden at MySpace og dets lyksaligheder er blevet lovprist. Så for en uges tid siden tog jeg mig sammen og oprettede endelig en profil: http://www.myspace.com/kenneththordal
I skrivende stund har jeg fået de første 132 venner, har fået pimpet siden (MySpace-lingo for at givet den et personligt design), og helt konkret er jeg blevet tilbudt et spillejob via en kontakt derinde. So far so good. Og så er min værste frygt blevet til virkelighed: MySpace er endnu en gang virtuel narko, som kun kan stjæle energi et sted fra; nemlig den analoge verden – eller det vi kaldte virkeligheden engang for ikke så mange år siden. Med andre ord en tidsrøver, hvis man som jeg dybest set elsker Nettet og alt dets uvæsen.
Men lad mig for de uindviede prøve at forklare lidt om det her fænomen. Lortet er altså et netforum, der på det seneste er blevet købt af mediemogulen Rupert Murdochs News Corporation for 3,5 milliarder kroner. Det hele har på overfladen et ret anarkistisk udseende, men er dybest set alt sammen skåret over samme læst. Hvis man er musiker, bliver der spillet lidt af ens musik, vist lidt billeder, måske en video og så kan man fortælle lidt om sig selv. Det geniale her – og der hvor det virkelig adskiller sig fra de fleste musikerhjemmesider og blogs - er, at alle her linker til hinanden med fotos. Man kan altså få et foto af sig selv på fx Kashmirs MySpace-profil. Problemet er så, at der nok aldrig er nogen, der ser det, da der i sagens natur også er et hav andre, der har fået den samme ide. For tiden bliver der ifølge Wikipedias MySpace-artikel oprettet omkring 230.000 nye profiler dagligt…
Men man får sig altså en masse venner derinde. Enten ved at man selv beder om at blive nogens ven, eller ved at andre beder om at blive ens ven. Jeg har måske taget vennebegrebet lige lovligt alvorligt den første uge. Jeg har hovedsageligt bedt om at blive venner med folk og bands, jeg rent faktisk kender personligt – eller kender og kender… Men så i hvert fald nogen, jeg har mødt på en eller anden måde. Da jeg i fredags var til husvarming hos en musikerkollega, kom der da også de ti første hen og sagde ”Hej MySpaceven” og “Davs, rumven”. Det var sgu rimelig syret på en eller anden frimurerlogeagtig måde.
Og så er der selvfølgelig dem, der har bedt om at være venner med mig, selvom jeg ikke kender dem. Jeg siger naturligvis ja. Man er vel velopdragen, og desuden ser det jo godt ud på ens profil med mange venner…
Der er rigtig mange, som vælger at blive venner med de helt store navne. Naturligvis; jeg vil da også gerne være ven med Bowie, men jeg tror bare ikke, at jeg får en hel masse ud af, at hans webmaster - eller hvem det nu er - tilføjer mig til vennelisten. Eksempelvis har Neil Young over 50.000 venner, så jeg gad vide, hvor meget han får chattet med hver enkelt. I Jim Morrison-biografien med den fantastiske titel No One Here Gets Out Alive, kan man læse om, hvordan Jim Morrison fik en 13-årig skoleelev til at besvare alle hans fanbreve…
Apropos afdøde rockstjerner kan man bizart nok også blive venner med fx Gram Parson, Nico eller andre, der for længst er endt på de evige rockscener. Garanteret også Jim Morrison. Der har de sidste 30 år gået rygter om, at han slet ikke døde i det badekar i Paris. Og at Elvis Aaron Presley slet ikke fik et hjerteslag, mens han sad på tønden med sin kongelige bukser nede om fødderne, det ved vi jo alle sammen. Elvis lives!
Helt barokt bliver det, når man opdager, at Beethoven ikke alene er venner med en masse elskere af klassisk musik, men også med Bach, Brahms, Debussy og Mozart. Den er sgu god nok: Her er Beethovens egen MySpaceside, som han lige nåede at pimpe, før han skrev den Niende. Faktisk var gamle Ludwig Van så vild med MySpace, at han nåede at oprette flere sider under eget navn, inden han gik hen og døde i 1827.
Jeg kunne nu heller ikke stå for fristelsen, da jeg faldt over nogle af mine helte, så nu er jeg bedste ven med Hank Williams og Marc Bolan. Det kunne sgu ellers være kønt med de to i et band sammen. Eller bare i en bar sammen.
Når man så har fået sig nogle venner, skal man vælge, hvem af dem der skal have topprioritet og dermed ligge øverst på ens profil. Mange vælger at have nogle smarte bands som topvenner. Sådan kan man så vise, hvem ens idoler er, og måske hvis der er noigle nye, der opdager ens helte, er det jo også fint nok. Jeg har foreløbig valgt harem-modellen, og udelukkende valgt kvinder som bedste venner. Det er sgu så hyggeligt, og så ser det jo pænt ud.
Virker lortet så? Får folk hørt mere musik og fundet en masse fede bands? Tja, jeg må desværre indrømme, at jeg ikke har hørt ret musik på de mange profiler, jeg har været inde på. Jeg har haft alt for travlt med at drøne rundt og finde nye venner. Jeg sad dog i går og stenede hele Mani Spinx’ og Powersolos ting igennem. Superfedt. Det havde jeg sgu nok ikke lige fået hørt, hvis ikke det var for det dersens MySpace. Og efter sigende er der mange bands, der har haft stor glæde af at have en MySpaceprofil. For eksempel Artic Monkeys – hvis side ifølge bandet selv blev oprettet af nogle fans - og danske Veto.
Er der for øvrigt nogen, der kan fortælle mig, hvor Rupert Murdoch tjener penge på lortet? For rent faktisk bliver der - så vidt jeg kan se - på MySpace kun reklameret for MySpace.
Nå, men nu skulle den så køre, min kære MySpaceprofil. Jeg trænger sgu også til at komme ud i den friske luft. Jeg skal bare liiiiige ind og se, om der er kommet nogle nye venner. Og så må jeg for øvrigt også hellere se at få opdateret mine profiler på MyMusic.dk og Soundvenue.com. Fuck. Dem har jeg ikke rørt ved i to år! Og man bør vist også have noget kørende inde på Svigninger.dk. Og så er der jo også lige den her blog. Og noget med noget musik og sang, havde jeg vist også gang i…
Andre indlæg i samme kategori
- Songs From Death Row
- Se videoen Death Town
- Morgensang under Skanderborg Skyline
- Støttekoncert for Unicef
- Ode til hoved af død rød ged - Evaristti og Thordal i Sahara
- Vega 16. maj
- The Keith & Thordal
- Koncerter foråret 2008
- Årets fem bedste danske plader
- Om oversættelsen af Hedwig and The Angry Inch og mit livs første koncert
18 kommentarer til: Vil du ikke nok være min bedste (evt. døde) ven?
- 1 Pingback on Oct 22nd, 2006 at 10:38 am
Skriv en kommentar
Search
|
|
|
|









Hej MySpaceVen,
Tak for sidst! Du har helt ret - jeg kunne ikke lade være med at kommentere :-)
Husk, at din liste af venner er rigtig effektiv til nogle ting - for eksempel at skrive rundt til alle, når du skal stemmes ind på Tjeklisten, eller når din nye plade skal købes af alle i samme uge, så du bliver nr. 1 på hitlisten.
Jeg synes, det siger det hele at Martin Folmann fra dit eget pladeselskab sagde til mig på et møde for nylig, at “hvad skal man man med et pladeselskab, hvis man har en million venner på MySpace?”
VH,
Bayse.
Hej Morten
Tak for kommentaren. Og for sidst.
Er du ikke lige typen, der kan fortælle mig, hvor pengene kommer ind henne? Altså for Murdochs vedkommende. De har jo blandt andet lavet et MySpace-pladeselskab - det er egentligt et lidt skræmmende perspektiv. Fuck, hvor kan det blive stort… Bortset fra, at det kan være svært at se, hvordan man skal få folk til at acceptere, at de lige pludselig skal betale for musikken i MySpace-regi. Men måske skal det være reklamefinasieret a la Universals www.spiralfrog.com - den er vist for øvrigt lidt af en and, den frø.
Desuden må der være gode muligheder for at sælge en masse statistik. Flertallet af de over 100 millioner brugere har jo i deres profil blandt meget andet beskrevet forskellige musikalske og litterære preferencer.
Den (knapt så gode) Murdoch køber i hvert fald ikke lortet for at give os alle sammen noget gratis musik. Det kan man vist roligt gå ud fra.
> Er der for øvrigt nogen, der kan fortælle mig, hvor Rupert Murdoch tjener penge på lortet?
Lige nu og her mener jeg ikke de tjener det helt store. det sidste jeg hørte var at de havde en indtjening fra reklamer på ca. 10 cent CPM (Cost Per Mille - per tusind sidevisninger). Til sammenligning har jeg en indtjening på mange af de reklamebaserede websites jeg driver på $2-400 CPM!
Men der er på sigt mange muligheder. Det dot-com-2.0 økonomi (overdreven hype, uden logisk mening og fornuft).
Personligt vil jeg mene at den største værdi ligger i den data der kan (og sikkert bliver) indsamlet og analyseret af brugerne. Den slags data er reklamebranchen og store virksomheder meget interesseret i, og det kan være uhyggeligt meget værd. Jeg har tidligere set analyser af hvad den rå data fra firmaer som Google kunne være værd - og det overstiger langt den indtjening de har på reklamer (som er nogle milliarder dollars i dag).
Men hvordan de lige ender er ikke til at vide. Og om Murdoch taber alle sine 3,5 millard investerede dollars kan man kun gætte på. Men mon ikke han overlever uanset det :)
Nå, men så er der da umiddelbart to ting, der glæder mig. 1: At det reaktionære røvhul Murdoch (endnu ikke) scorer kassen.
2: At en on-line-markedsføringskapacitet som dig, Mikkel, heller ikke umiddelbart kan se andre indtjeningspotientialer end de statistik-orienterede ;-)
Nuuuuj, hvor er jeg glad for, at der er andre end mig, der mener at begrebet Web 2.0 er til at lukke op og skide i.
Men jeg ved fra et interview med Murdoch (tror det var i Wired), at han forventer at lave MySpace til en stor reklameplatform, oven i købet primært for sine egne, andre ting såsom Fox TV (We Love) Fox News (We Hate) og Sky (We couldn’t give a flying fuck), samt naturligvis 20th Century Bucks og så videre…
I øvrigt dokumenterer jeg jo i min kommende bog, Generation Netværk, at social networking-sites slet ikke har teenagernes interesse, så længe den ikke er mobil. Det er MySpace så lige blevet med Helio i USA, men hvis Mikkel gerne vil tjene penge, skal han bare lave dansk social networking på mobilen for de store teleselskaber. Du kan bare ringe, Mikkel :-)
Thordal - man kan lægge videoer op på MySpace nu - skal jeg sende dig bootleggen af dig og Tobias i jam på “Sort”? På den anden side, du har jo en del respekt, du kan miste :-)
Vh
Morten
Du har jo (næsten) ret i alt hvad du skriver – dog, som ikke-musiker:
Opfatter jeg mest Myspace som en personaliseret kalender - hvor musikere etc. kan gøre opmærksomme på, at de spiller og hvor - det gælder primært de mindre bands og spillesteder, Vegas kalender er jo nem nok at få adgang til på anden vis.
Jeg har også haft mange kvaler med, hvilke ‘friends’ man viser frem - og da selve min side ellers ikke indeholder billeder …fordi jeg simpelthen ikke gider gøre så meget ud af det…. er vennebillederne jo en ok feature.
Ikke kvaler fordi jeg gerne vil have, at folk skal synes jeg er cool —-> men fordi at denne box lægger op til præcis denne slags kedsommelige overvejelser, og man er derfor på forhånd dømt til at tabe - gode gamle Marcuses totalitetsmagt – i dag hedder det vel snarere absorbering - men det er samme mølle: Hvis man overhovedet ER der, er man med gamet, man kan ikke ikke-spille! Og det kan jeg nærmest få klaustrofobi af, men hér på mine gamle dage er kvælningsfornemmelserne ikke helt så omfattende og jeg kan som regel reducere den slags til ’støj’ - over i støj-kassen med det!
Jeg har derfor med få undtagelser valgt at ’friends’ enten skal være folk, som jeg har en eller anden personlig kontakt med - eller som jeg lige har lyst til at promovere lidt… The knife er naturligvis en af undtagelserne, de klarer sig nok uden min assistance…..
Jeg kan godt li din Bullshit-løsning selvom du åbenbart er krøbet lidt til korset og reklamerer for, at McD er noget lort og Ungeren er godt…. (man kan sige at budskabet dér i hvert fald er konsistent – måske nærmest redundant?) Men du er i Myspace med andre ord en: (ironisk distanceret) stodder m rødder i noget der minder om det autonome miljø…. - Og jeg må hellere tilføje - jeg er ikke sarkastisk - man har ikke noget valg - NOGET skal man jo signalere.
Nå, ja jeg kunne også virkelig godt tænke mig at vide, hvad den økonomiske finte ved MS er – måske sælges informationerne til markedsanalyser eller… - det lyder da som en mulighed….
Morten:
Sjovt nok har Mikkel - som du henvender dig til - også en bootleg med Sort - og der er både Trier og Nøhr med. Det kunne måske blive en hel kavalkade?
Tashia: Sikke et niveau vi er ved at få herinde. (Og jeg er heller ikke ironisk - føler mig bare som den stolte redaktør af skolebladet!)
“Hvis man overhovedet ER der, er man med gamet, man kan ikke ikke-spille!” Nemlig - og det er er også det, der virkelig kan give mig kvalme ved hele projektet - at det midt i hele sit anarki samtidig er så topstyret og låst. Samtidig er det også der, en del af styrken ligger: Det er nemt at finde rundt, fordi alt er nogenlunde ens bygget op. Og så må jeg sgu indrømme, at jeg pludselig får hørt en hel del nye og god musik. Det tror jeg, min næste blog-post skal handle om. Det er sgu imponerende, hvor meget god musik man kan støde på - derude og derinde.
Jeg kan kun have sympati for, at du foretrækker besøgende på thordal.com hellere end MySpace…så det er nok en fehler, at koncert-info (min topprioritet, hvis jeg kun må vælge ét informationsområde på et musikorienteret site) er bedre opdateret på sidstnævnte ;-)
(Er næsten godt klar over, at “Tid” er nøgleordet her, som i så mange andre sammenhænge).
Derudover havner jeg 8 ud af 10 gange på en kunstners “egen” hjemmeside efter at have besøgt dem på MS - naturlig nysgerrighed. Hvormange andre, der lider af det, kan jeg selvfølgelig ikke vide noget om.
- Laila
> begrebet Web 2.0 er til at lukke op og skide i
Det kommer vel an på om man er en af dem der ejer sådan en “web 2.0 ting” eller om man er en af dem der misundeligt ser på mens investorernes hovedløse milliarder ruller ind :)
Jeg ringer iøvrigt nok til dig, Morten, for jeg HAR faktisk et interessant community-projekt på trapperne, som bestemt godt kunne bruge en mobil dimension … Who knows, måske vil du være med …
Ahem… Du har ret, Laila - det er nu ikke det store, der sker på live-fronten, da jeg primært koncentrerer mig om næste album. Og så markedføring, markedsføring!
Den ikke helt så imponerende koncertliste ser således ud, når man nakker den inde på MySpace:
29.september 2006: Privat hjemmekoncert, København (solo)
30.september 2006: Privat hjemmekoncert, København (solo)
4. oktober 2006: Ingolfs Kaffebar, København. (halvakustisk trio)
19. oktober 2006: Christianshavns Beboerhus, København (solo)
28. oktober 2006: Køge Musikskole Køge - SpilDanskDagen. (solo)
Hep…
Kenneth
Hej Kenneth!
For det første vil jeg sige: Dejligt at se dig på MySpace!
For det andte bliver jeg nødt til at spørge om hvad de der hjemmekoncerter handler om - det lyder jo møg hyggeligt! Er det sådan noget du-skal-være-super-trendy-smart-og-intellektuel-for-at-vide-noget-om-det-og-have-en-chance-for-at-høre-det-arrangement eller er det også for os almindelige dødelige…?
(Har forøvrigt snakket med Morten H. om et job hos os (Musikcaféen) i løbet af foråret, men der er også plads før hvis det skulle have interesse.
Mange hilsner
Marie
Hej Marie
Tak. Man skal såmand bare være superdødelig for at kunne komme til hjemmekoncerter. Dem kan du læse om her.
Jeg vil mægtig gerne spille i Musikcafeen igen, men holde lidt lav profil med bandet for tiden, da vi skal bruge energien på det næste album. Men jeg spiller da lidt solokoncerter og en enkelt trioting. Og så hjemmekoncerterne.
Ses
Kenneth
Er også havnet her via Myspace og er blevet totalt hooked på at høre dig live efter at have læst og lyttet det meste af aftenen…Vil nok starte med at høre dig i oktober til en af de nævnte koncerter, men hvad skal der til for at få dig ud til en hjemmekoncert?
Bedste hilsener
Dorthe
Hej Dorthe
Tusind tak. Jeg tjekkede lige din profil på MySpace (Det kan I andre også gøre - bare klik på Dorthes navn ovenover.) Det glæder mig, at du kan lide, hvad du hører - ikke mindst fordi vi har mange af de samme musikalske helte - fx Serge Gainsbourg, Cornelis Vreeswijk, Nick Cave, Miles og Coltrane. Ser desuden, at du har Lise Westzynthius som en af dine MySpace-venner. Det er hende, jeg synger duet med på Toget til Island, som du sikkert har hørt inde på siden.
Hvad hjemmekoncerterne angår er det ganske enkelt. Du kontakter mig - fx via MySpaces mailfuktion eller via min mail, som du kan finde, hvis du leder lidt her på siden. Derefter finder vi en dato og aftaler en (alt for lav) pris, du inviterer nogle venner og jeg kommer og spiller - som regel helt akustisk. Du kan læse mere om hjemmekoncerterne her.
Tak for interessen
Kenneth
Fuck også! Ja, det var sgu næsten også for godt til at være sandt. Fra at være en relativt reklamefri zone, hvor man kunne opretholde en illusion om en vis form for autonomi, er MySpace-profilerne pr. dags dato blevet overklistret med store, grimme bannerreklamer.
Konsekvensen er altså, at jeg i dag har reklameret for B.T., Magasin, et eller andet russisk rejsebureau og sikkert også en masse andet. Hvor fedt er det lige?
Det med at man ikke behøver et pladeselskab, hvis bare man har myspace er vist lige blevet bekræftet.
jajajajajajajajajajajajajajajajajja ;-) Tina